Magnetic Waste
Bij het aanleggen van een reeks, een verzameling of concept zijn er altijd zaken, dingen of ideeën die buiten de scope vallen. In het streven naar ordening komen we er achter dat de chaos groter is dan we hem gedacht willen hebben. Niet alle appels van de boom worden namelijk gegeten of als voedsel aangeboden. […]
Bij het aanleggen van een reeks, een verzameling of concept zijn er altijd zaken, dingen of ideeën die buiten de scope vallen. In het streven naar ordening komen we er achter dat de chaos groter is dan we hem gedacht willen hebben. Niet alle appels van de boom worden namelijk gegeten of als voedsel aangeboden. In het streven naar een ordening zijn er altijd zaken die de voorop gestelde criteria niet halen.
Met componeren is dat niet anders. Als bijvoorbeeld een natuurlijke flow van een compositie in wording een wending wenst door een tekstueel of instrumentaal accent dan zal er buiten het bestaande idee gedacht gaan worden. Soms werkt een gedachtesprong goed maar het komt ook voor dat het iets op zichzelf wordt en is waardoor het een hele andere weg op kan gaan. Daarnaast zijn er overgebleven frases, arrangementen en ritmische patronen die intrinsiek wel waarde hebben maar daar blijft het dan ook bij. Ook zijn er altijd spontane composities die leuk zijn om te spelen maar nergens toe behoren.
Dit alles is een uitvloeisels van een voorop gezet idee dat vorm krijgt en het verhaal doorgang moet geven. Deze restmuziekjes blijven meestal liggen of komen zo nu en dan weer bovendrijven in een volgend project. Om er een goede muzikale hygiëne op na te houden is het dan ook belangrijk om sommige rest ideeën een plek en vorm te geven. Niet alleen omdat deze ideeën zich blijven aandienen maar zeker ook omdat ze de moeite waard zijn. Dus de niet onaardige gedachte om van al deze snippers weer een tafel te maken waar een fruitmand met zwerfappels op kan staan lag dan ook voor de hand.
The Greenman heeft uit dit zaagsel van noten op “Magnetic Waste” negen composities samen gebracht met als enige overeenkomst dat ze nergens toe behoren. Tekstueel is er ook geen samenhang en het zijn dan ook uiteenlopende songs maar wel met een vaste instrumentatie dat maakt dat de klank een bindende factor is.
J.C. Groenen